تاثير آموزش خلاقيت بر مولفه هاي فراشناختي تفكرخلاق دانشجويان

تعرفه تبلیغات در سایت
عنوان عکس
عنوان عکس
عنوان عکس
عنوان عکس
عنوان عکس

امروزه صاحبنظران خلاقيت را دانشي بنيادي براي هرگونه تغيير و نوآوري مي دانند. به تعبير ریهامر و برولین(1999)

خلق ايده هاي نو و توليدات ابتكاري از ويژگي هاي شناختي انسان ها است. با چنين نگاهي خلاقيت عاملي مهم در شتاب بخشيدن به نوآوري هاي علمي و فناورانه بشر  تعبير شده است. مطالعات موجود نيز نشان مي دهند كه مركز ثقل حركات نوين در آينده را خلاقيت و ميزان بهره گيري از تفكر خلاق تشكيل مي دهد. بر اين اساس ، يكي از چالش هاي جدي و قابل پيش بيني بشر در آينده مساله ميزان بهره گيري از ذهن ها و شخصيت هاي خلاق در حوزه هاي مختلف علمي، پژوهشي، فناورانه و بهداشتي است(نقل از استین،1974،اکوال،1991،جفری،2001،ریهامار و برولین،1999،لچ،2001،قاسم زاده،1379).

در تبيين خلاقيت نظريه هاي مختلفي وجود دارد كه در جاي خود توضيحي روشنگرانه برايعوامل موثر بر خلاقيت ارائه كرده اند. آمابيلي(1987)معتقد است كه خلاقيت پديده اي اجتماعي است و از نيازها، مقتضيات جامعه و شرايط خانوادگي برمي خيزد. عده اي ديگر نظير هرینگتون(1990) و تورنس(1974)معتقدند كه خلاقيت يك اثر شخصي است يعني بهعواملي نظير انگيزش، هيجان، عواطف، احساسات، تجربه ها و يادگيري هاي شخصي وابسته است.

عده اي نيز مانند گيلفورد(1950) معتقدند كه خلاقيت بعدي فراشناختي دارد و با فرآيندهاي عالي ذهني نظير تفكر، هوش، تخيل و پردازش اطلاعات ارتباط دارد. گروهي هم مانند استرنبرگ(1993) و مایهالی(1996) معتقدند كه خلاقيت پديده اي چند متغيري است. يعني عواملي نظير جامعه، خانواده، شخصيت و توانائيهاي شناختي همزمان بر آن تاثير مي گذارند(نقل از تیلور،1972،والاچ و کوگان،1965،راین،1995،گبلفورد،1950،1967،تورنس،1969،استرنبرگ،1988،1993،برک،2000،آیسنک،1997،مانسفیلد،1978).

 


برچسب‌ها: خلاقیت_فراشناخت

+ نوشته شده در  سه شنبه شانزدهم خرداد ۱۳۹۶ساعت 23:27&nbsp توسط مهدی ستاری  | 

نویسنده : بازدید : 0 تاريخ : چهارشنبه 24 آبان 1396 ساعت: 0:16